10 things - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Laura Hengstmengel - WaarBenJij.nu 10 things - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Laura Hengstmengel - WaarBenJij.nu

10 things

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 November 2013 | Aruba, Paradera

Hey lieve allemaal,

het is alweer even geleden, dus weer genoeg stof om over te schrijven. De laatste weken heb ik wat dingen opgeschreven die ik leuk en niet leuk vind en die me opvallen. Bij deze!

10 things I like about Aruba:

1. De glinstering van de zon op het water. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar ooit genoeg van krijg.
2. Altijd buiten kunnen zitten.
3. Mooie beesten; een kolibrie op een paar meter afstand of een pelikaan bij de zee.
4. Non stop vakantiegevoel!
5. Klaar zijn met werken om half 2 (en daarna het vakantiegevoel weer oppakken).
6. Naar de zonsondergang kijken aan het strand. Wow!
7. Nooit hoeven nadenken of je een jas nodig hebt.
8. Knuffelende kinderen :)
9. Het relaxde leven hier. Oke, dat kan soms ook wel eens een beetje vervelend zijn, maar meestal is het heerlijk.
10. Last but zeker not least. Salsa!!! Wat is dat leuk om te doen. En het fijne is...het wordt hier ook overal gedanst.

7 things I don't like so much about Aruba (ik kon er geen 10 bedenken):

1. Muggen! Grrr, wat zijn die beesten toch irritant. Zodra de avond valt komen ze tevoorschijn en word ik helemaal lek geprikt. Ja, ik heb Citronella kaarsen en muggenspul, maar ze vinden toch altijd wel een plekje om te prikken. En die jeuk...!
2. Honden, er zijn hier veel loslopende honden. Heb er gelukkig nog niet veel last van gehad, maar zoals jullie weten heb ik nogal een hekel aan honden dus brrr.
3. Leguanen, hagedissen, gifkikkers, kakkerlakken, slangen, ratten. Nog meer beesten dus. De laatste 2 heb ik gelukkig nog niet gezien. Houden zo. Best dat ze hier zitten hoor, maar ze moeten niet in de buurt komen.
4. Alles is altijd warm. Ik weet natuurlijk dat ik daar niet over mag klagen, maar soms is het best wel eens irritant. Dan heb ik het niet over de zon buiten (hoewel die soms ook best even uit mag), maar over alles binnen wat buiten de koelkast bewaard wordt. Alles in de badkamer (crème, shampoo, bodylotion): warm. Water uit de kraan: warm, eitjes schrikken hier echt niet hoor als je ze onder de kraan houdt. Voordeeltje: boterhammen zijn ontdooit voor je ze gesmeerd hebt ;)
5. 's Avonds autorijden. Mensen doen hier, wat betreft autorijden, soms echt maar wat. De wegen zijn smal en slecht verlicht en dan rijden er ook nog heel veel auto's met groot licht.
6. Drink & drive. Op Aruba heeft iedereen een auto (dat moet ook wel) en de meeste mensen houden van drinken. Geen goede combinatie. Ik heb al meerdere keren gehad dat een tegenligger mijn weghelft op slingerde of dat ik achter iemand reed die duidelijk teveel op had. Als ik zeg dat ik niet drink als ik moet rijden word ik ook hard uitgelachen.
7. Inefficiency! Ongelofelijk hoe inefficiënt er hier soms gewerkt wordt. Knopen doorhakken? Vergaderen? Time management? Daar kunnen nog wel wat lesjes over gegeven worden. Alles duurt altijd een eeuwigheid.

Other things I've noticed:

1. Het leven hier is ongeveer even duur als in Nederland, maar je moet wel goed opletten wat je koopt. In de supermarkt zijn ander soort producten duur. Zuivel is bijvoorbeeld heel prijzig, net als fruit. Ook Nederlandse merken zijn duur. In mn eerste week heb ik per ongeluk een bak kwark gekocht van 5 euro. Oeps!
2. Arubanen houden van eten. Graag vaak en veel. Als iemand naar een feestje is geweest en er wordt gevraagd hoe het was volgt 9 van de 10 keer eerst een opsomming van de soorten snacks die er werden geserveerd.
3. Het houden van eten is ook te merken in de Arubaanse traktaties. Een kindertraktatie bestaat meestal uit cupcakes voor de hele klas, taart/donuts o.i.d. voor de leerkrachten en aan het eind van de dag krijgen alle kinderen ook nog eens een behoorlijke snoepzak mee naar huis.
Leerkrachten trakteren meestal op een complete warme maaltijd.
4. Toch nog even iets meer over het rijgedrag. Op Aruba zijn een aantal hoofdwegen en heel veel zijweggetjes. Aan richting aangeven doen ze hier niet. Minstens 3 keer in de week maak ik dan ook een soort noodstop omdat iemand afslaat of invoegt vanaf een zijweg. Toch zie ik hier niet veel ongelukken. Mensen rijden hier ook heel sociaal. Als ik zelf sta te wachten in zo'n zijweg duurt het nooit lang voor ik ertussen gelaten word.
5. 20 en 21 november komen Willem-Alexander en Maxima naar Aruba. Waar in Nederland het programma voor zo'n bezoek al minstens 6 maanden van te voren rond zou zijn, was hier tot een paar weken van te voren niks bekend. Wat we uiteindelijk gaan doen is wel heel leuk. We gaan met alle basisschoolleerlingen (4000 kinderen) een flashmob dansen voor het koninklijk paar en daarna lopen ze rond tussen de sportende kinderen. Vanuit mijn school ben ik flashmob coördinator en op dit moment heel druk met het aanleren van het dansje. Ik ben er dus ook bij volgende week, best een unieke gebeurtenis denk ik.

En verder...gaat het nog steeds heel goed! Suzanne is de afgelopen 10 dagen hier geweest, wat erg gezellig was. Leuk om het hier te kunnen laten zien aan iemand van thuis. Het weer werkte gelukkig fantastisch mee (op de waterramp bij Green village na dan) en naast dansen, paardrijden en in de zon liggen hebben we nog veel meer leuke dingen gedaan. Ik merk dan zelf ook hoe goed ik het eiland eigenlijk al ken. En volgende week mag ik dat alweer laten zien, want dinsdag ga ik Marjolijn van het vliegveld halen :)

Ik heb m'n plekje en m'n mensen hier echt wel gevonden. Ga veel om met Daphne en Susanne, die ook hier wonen en die gelukkig veel van dezelfde dingen leuk vinden als ik (salsa, spelletjes doen). Ben ik erg blij mee.

Ik heb uitgerekend dat ik morgen zo'n beetje op een kwart ben van mijn tijd hier. Gaat toch wel heel snel. Maar gelukkig heb ik nog even, want van mij hoeft het echt nog niet afgelopen te zijn.

Ayo!
Liefs, Laura

  • 14 November 2013 - 22:03

    Angela:

    Je kunt ook nog een schrijvend beroep kiezen, Laura. Heeeerlijk om je verslagen te lezen. Je Laar hier de zo'n schijnen!
    X Angela en plezier straks met de koning, koningin en ... Marjolijn!

  • 14 November 2013 - 22:30

    Bea:

    Hee liefie
    Het meeste weet ik natuurlijk al(leve whatsapp en skype!)maar wel heel leuk om het weer zo eens te lezen,behalve de verhalen over het autorijden dan:-(. Geniet ervan dans lekker door, kan niet wachten om alles en jou te zien. Xxx mama

  • 14 November 2013 - 22:41

    Oihiba:

    Hee wat leuk zeg om alles te lezen..geniet nog van de driekwart tijd die je daar nog hebt! Xxx Oihiba

  • 15 November 2013 - 17:24

    Marjolijn:

    Kom dr an dushi! xxxxxxxxxxx

  • 15 November 2013 - 20:06

    Hans:

    Hoihoi,
    Ik sta te popelen om dit allemaal eens te komen controleren. Ik stuur binnenkort wel een kwartiermaker. Geniet er vooral lekker van.
    Xxxxx

  • 16 November 2013 - 16:12

    Tante Gea En Oom Theo:

    HoiHoi,

    Fijn dat je naar je zin heb. Erg leuk weer wat van je te horen ( zien )
    Er is nog een kaart van ons onderweg.
    Fijne tijd met Marjolein.

  • 17 November 2013 - 15:00

    Suzanne:

    Hi lieve Lau, zooo leuk dat ik nu he-le-maal kan begrijpen waar je over schrijft (er is niks van gelogen ;)). Kleine aanvulling:

    - In Aruba eindigen ze liedjes met 'Sambaaaaaaa-baaaaaaaaal'
    - Werkelijk waar ALLE mannen van Aruba hebben losse heupen
    - Lau is de koningin van contacten leggen en kent heel Aruba inmiddels bij naam en verhaal :)

    Heb genoten!
    Dikke kus vanuit druilerig Nederland

  • 20 November 2013 - 09:56

    Margonda:

    Leuk Leuk Leuk!! Ik ga is op zoek naar een ticket!
    Heel stoer allemaal en genieten maar! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Paradera

Laura

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 8505

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 10 Juli 2014

Arubaans avontuur

Landen bezocht: